niedziela, 13 lutego 2011

Chleb rosyjski drożdżowy z ziemniakami

     Polubiłam moje chleby, już nie chcę smaku sklepowych! Chlebowy dom piękniej pachnie!!! W upieczeniu tych najsmaczniejszych jedynym problemem jest zakwas, który nie lubi pośpiechu- przeciwieństwo mojego apetytu na prostotę chleba z masłem. Na szczęście znalazłam w sieci (tutaj ) przepis zbliżony do mojego najulubieńszego- bez zakwasu, drożdżowy, a więc szybszy. Jest bardzo smaczny, mięsisty, z chrupiącą skórką, lekko przesiąknięty aromatem kminku. Z wilgotnym wnętrzem, które bardzo cenię w pieczywie. Przechowuję go w lodówce- wolniej traci świeżość, a jej zmiana niestety jest domeną drożdżowych. Cieszę się, że natrafiłam na tą recepturę bez dłuższego własnego kombinowania. Niewielkie zmiany w oryginale jednak poczyniłam- użyłam mąki orkiszowej, podwoiłam ilość ziemniaków, dodałam kminek. Pychota! Jakkolwiek- zakwas za chwilkę postawię...
Składniki:
250 g mąki pszennej
150 g mąki orkiszowej, typ 2000
200 g ziemniaków
200- 250 ml wody (ilość zależna od mąki )
1 lekko kopiata łyżeczka soli
1 łyżeczka cukru
trochę więcej niż pół łyżeczki kminku
15 g świeżych drożdży
3 łyżki oliwy z oliwek
Sposób przyrządzenia:
1. Drożdże rozetrzeć z cukrem, dodać 100 ml ciepłej wody.
2. Zaczyn odstawić na około 15 minut do wyrośnięcia.
3. Ugotowane lub upieczone w mundurkach ziemniaki obrać, przecisnąć przez praskę.
4. Do zaczynu dodać oliwę, kminek, sól i ziemniaki; wymieszać.
5. Powoli wsiewać sitkiem mąki, wyrabiać ciasto.
6. Stopniowo dolewać resztę wody, uzależniać jej ilość od gęstości ciasta.
7. Zagnieść lub wiertełkami miksera wyrobić gładkie ciasto.
8. Odstawić je do wyrośnięcia na godzinę.
9. Z ciasta uformować bochenek lub przełożyć je do formy, odstawić do wyrastania na kolejną godzinę.
10. Piec 10 minut w piekarniku nagrzanym do 240 stopni.
11. Zmniejszyć temperaturę do 210 stopni, dopiekać 15- 25 minut (zależne od koloru skórki ).
Smacznego!!!

1 komentarz: