niedziela, 27 lutego 2011

Chlebek marchewkowy z pestkami dyni

      Znów naszła mnie chęć poeksperymentowania ze smakami chleba. Zatęskniłam za takim, który kupowałam rok temu w piekarni i był wtedy moim ulubionym. Nie udało mi się znaleźć przepisu na takowy, więc przepis stąd nieco zmodyfikowałam. Dodałam znaczną ilość razowej mąki orkiszowej, która uczyniła ciasto pyszniejszym i zdrowszym. Zwiększyłam ilość marchewki- nie tylko nadała ona chlebowi złocisty kolor, ale i delikatnie osłodziła go. Dosypałam też nieco pestek z dyni; dzięki nim chleb zyskał nieco orzechowy posmak. Nasze dziecko stwierdziło, że to najpyszniejszy chlebek, jaki kiedykolwiek jadło i rzeczywiście od wczoraj kanapki znikają znacznie szybciej. Nawet na drugi dzień smakują wspaniale, co jest sukcesem niemałym w wypieku chlebów drożdżowych. Jest dość prosty w przygotowaniu. Jeśli ktoś się spieszy, 12-to godzinny proces fermentowania drożdży może pominąć.
Składniki:
2 łyżeczki drożdży instant
160 g marchwi
300 g mąki orkiszowej, typ 2000
130 g mąki pszennej białej
1,5 łyżeczki soli
1 niepełna łyżeczka cukru
2 łyżki oleju
270 ml mleka
4 łyżki pestek z dyni
Sposób przygotowania:
1. Drożdże rozbełtać trzepaczką z ciepłym mlekiem, cukrem oraz 3 łyżkami mąki orkiszowej.
2. Szczelnie przykryte odstawić do wyrośnięcia na 2 godziny.
3. Schować do lodówki na 10 godzin.
4. Marchewkę utrzeć na drobnej (ale nie najdrobniejszej ! ) tarce, połączyć z ocieplonym (! ) zaczynem.
5. Dodać do nich sól i olej, wymieszać wiertełkami miksera.
6. Miksować nadal, dosypując stopniowo mąki.
7. Do gładkiej, odchodzącej od wiertełek masy dodać pestki dyni.
8. Przełożyć do foremki, odstawić do wyrośnięcia do momentu, aż ciasto podwoi swoją objętość.
9. Piec 30- 40 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.
Smacznego!!!

1 komentarz: